Paralotniarstwo – o co w tym wszystkim chodzi

Skoro tu trafiliście to zapewne słowo paralotnia nie jest już Wam całkiem obce, jednak postaram się w kilku zdaniach jeszcze bardziej przybliżyć Wam temat paralotniarstwa.

Paralotniarstwo jest stosunkowo młodą dziedziną aktywności sportowej z początkami gdzieś w okolicach roku 1980. I choć cały czas znajduje się w fazie rozwoju, można powiedzieć że osiągnęło już wiek dojrzały, a samo uprawianie paralotniarstwa staje się coraz bardziej popularne. Rośnie liczba paralotniarzy, ilość miejsc do latania, a to wszystko dzięki kilku bardzo istotnym zaletom latania na paralotni. Prostocie obsługi, niskim kosztom, i wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa.

Latanie swobodne (bez silnika) opiera się na tych samych zasadach co latanie na szybowcu czy lotni. Latamy wykorzystując siły natury, uczymy się jak działa powietrze, i pokonujemy na nim nawet setki kilometrów bez zużycia choćby kropli paliwa. Obecny rekord świata w przelocie swobodnym (bez napędu) wynosi ponad 500 km!

To wszystko można osiągnąć na stosunkowo prostym statku powietrznym jakim jest paralotnia. Statku, który mieści się w dużym plecaku i może z nami podróżować do każdego zakątka świata. Chcemy polatać na paralotni w Hiszpanii czy Nowej Zelandii? Nie ma problemu! Pakujemy paralotnię do plecaka i zabieramy ją ze sobą.

Latanie na paralotni z napędem, tzw. PPG (Powered Paragliding), to inna para kaloszy. Lot z silnikiem i pchającym nas śmigłem daje zupełnie inne możliwości. Pozwala na wykonywanie długich lotów nawet w warunkach, w których swobodne paralotnie nie mogą się dłużej utrzymać w powietrzu. Możemy wykonywać loty na małych wysokościach obserwując z góry różne zakątki i zakamarki. Świetną zabawą jest latanie nawigacyjne w klasycznym rozumieniu tego słowa, tj. z mapą a nie podążając za strzałką w GPSie. Możemy też bawić się w latanie slalomowe czy po zadanych trasach. A jeśli zechcemy poczuć się bardziej samolotowo, można do paralotnii z napędem zastosować wózek, który pozwoli na starty i lądowania z podwozia kołowego, a nie nóg pilota.

 

Skrzydło paralotni zbudowane jest z zaawansowanej technologicznie tkaniny, która ma wysoką wytrzymałość przy bardzo niskiej wadze. Do tego dochodzą linki specjalnie produkowane dla paralotni, uprząż paralotniowa i kilka innych elementów tworzących łącznie najlżejszy statek powietrzny na jakim może latać człowiek. Komplet sprzętu paralotniowego gotowego do startu waży około 15 – 20 kg. W wersji ultralekkiej nawet poniżej 10 kg!

I nie jest to żadna prowizorka. Paralotnie są konstruowane przy użyciu zaawansowanych programów komputerowych i budowane z nowoczesnych materiałów. Po przejściu rygorystycznych testów są produkowane w wyspecjalizowanych fabrykach. Zapewnia to wysoki poziom bezpieczeństwa ze strony sprzętu, który jest wymagany przez instytucje nadzorujące sport paralotniowy.

Komplet sprzętu paralotniowego to: paralotnia, uprząż paralotniowa, spadochron ratunkowy, kask, elektronika (krótkofalówka, wariometr, GPS) i oczywiście ubiór adekwatny do warunków w jakich wykonujemy loty. W przypadku lotów z napędem mamy jeszcze napęd silnikowy ze śmigłem i koszem, który zwykle jest zintegrowany ze specjalną uprzężą. Część z tego sprzętu nie jest niezbędna, szczególnie elektronika. Pilot z czasem decyduje co jest mu potrzebne do lotu w zależności jaką wybierze specjalizację.

Konstrukcja paralotni powoduje, że ta sama stabilizuje się w locie. Tzn. że jeśli jej nie przeszkadzamy, to ona sama sobie będzie leciała, a uczeń-pilot, szczególnie na początku nauki, bardziej robi za balast niż za pilota. W trakcie szkolenia zmieniamy ten stan rzeczy. Celem instruktora jest przekazanie uczniowi wiedzy i umiejętności pozwalających mu na decydowanie o tym co robi paralotnia i przejęcie odpowiedzialności za wykonanie lotu.

Co prawda paralotnia pozwala na szybką naukę latania, szczególnie w początkowej fazie, tym niemniej najlepiej uczyć się pod okiem doświadczonego pilota-instruktora. Szkolenie w jednej ze szkół paralotniowych zapewni Wam szybkie postępy w nauce, bezpieczny sprzęt, pozwoli w optymalny i bezpieczny sposób zacząć przygodę z lataniem.

Zwracam tu wielokrotnie uwagę na bezpieczeństwo, ponieważ niewłaściwe podejście do latania może skutkować poważnymi i trwałymi urazami.

Można powiedzieć że na bezpieczeństwo latania mają wpływ trzy zasadnicze rzeczy.
Człowiek, sprzęt i warunki wykonywania lotu. Oznacza to że aby latać bezpiecznie musimy po pierwsze zadbać o swoje umiejętności ucząc się i podtrzymując swój poziom latania. Po drugie sprzęt na którym latamy musi być dobrany odpowiednio do umiejętności i wagi pilota oraz, co bardzo ważne, sprawny technicznie. Po trzecie warunki zewnętrzne jak teren i pogoda muszą być odpowiednio dobrane do naszego poziomu umiejętności.
Jeśli zadbamy o te elementy, paralotniarstwo będzie dla nas sportem o wysokim stopniu bezpieczeństwa. I chociaż wokół paralotni krąży opinia sportu ekstremalnego, to większość pilotów z tym się nie zgodzi. Paralotniarstwo można podobnie jak jazdę na nartach czy na rowerze traktować bardzo różnie, od lekkiej rekreacji po ostrą wyczynową jazdę.
Wielu pilotów traktuje latanie jako formę ciekawego i przyjemnego spędzenia czasu z daleka od codziennych obowiązków. Są też i tacy którzy z każdym lotem chcą pokonać większe odległości, albo ścigają się z innymi na zawodach, albo wykonują ekstremalne manewry.
Wszystko to jest w zasięgu ręki. Co wybierzecie zależy od Was.
Pozdrawiamy i zapraszamy w powietrze!

ps. Polecamy książkę zawierającą obszerne opracowanie tematu paralotniarstwa p.t. Paralotniarstwo – Piotra Dudka i Zbigniewa Włodarczaka

Copyrights © 2013 Cloudbase
Cloudbase w sieci: